Actueel
Per 31 december 2025 loopt het Arbeidsvoorwaardenakkoord Rechterlijke Macht 2024-2025 af. Officiële onderhandelingen over een nieuw akkoord zijn nog niet gestart, wel zijn er inmiddels informele gesprekken gevoerd ter voorbereiding op de komende onderhandelingen. Waarom zijn de onderhandelingen nog niet gestart?
Het (momenteel demissionaire) kabinet heeft vorig jaar aangekondigd vanaf 2026 een nullijn te willen hanteren. Dat betekent dat er nu geen ruimte is voor een loonsverhoging of andere financiële verbeteringen. Dat die ruimte ontbreekt, blijkt overigens ook uit de vastgelopen onderhandelingen over cao Rijk. Daarnaast is nog onduidelijk hoe een nieuw kabinet zal aankijken tegen de groei van overheidssalarissen. Die koers moet eerst duidelijk worden voordat serieuze onderhandelingen kunnen plaatsvinden.
Omdat er nog geen nieuw arbeidsvoorwaardenakkoord is, blijven de huidige arbeidsvoorwaarden op 1 januari 2026 ongewijzigd doorlopen. Komt er later alsnog een nieuwe arbeidsvoorwaardenovereenkomst tot stand, dan krijgt dit in de praktijk meestal terugwerkende kracht. Dat betekent dat u alsnog de dan afgesproken arbeidsvoorwaarden met terugwerkende kracht ontvangt. Van ontwikkelingen houden wij u uiteraard op de hoogte.
Een eventuele (extra) nabetaling valt onder het “bijzondere tarief” van de Wet op de Loonbelasting. Dit kan ertoe leiden dat er op het moment van uitbetaling relatief meer belasting wordt ingehouden. Eventueel te veel betaalde belasting wordt vervolgens via de Wet Inkomstenbelasting weer verrekend.